‘Marlies, zijn al jouw klanten succesvol?’ Lijkt een super eenvoudige vraag, toch? Zo’n vraag voor een ja of nee. Maar in mijn hoofd ontstaat gelijk kortsluiting als een van mijn klanten mij deze vraag afgelopen week stelt.

 

Wat betekent succesvol voor degene die de vraag stelt? En, wat is voor mij succesvol?

 

Kortsluiting dus.

 

Sommigen van mijn klanten zullen nooit succesvol worden

En het antwoord is er al uit: ‘Nee! En sterker nog, sommigen van mijn klanten zullen nooit succesvol worden.’

 

Oef, dat klinkt wel heel hard zo. Grote ogen dus ook bij mijn klant. En natuurlijk ligt het veel genuanceerder dan dit. Maar toch…

 

Je moet het wel zelf doen

…toch is het waar. Want ik kan je alles aan business strategieën leren. Ik kan je helpen in de zoektocht naar ondernemen op JOUW manier. MAAR JE MOET HET WEL ZELF DOEN.

 

En als je niet bereid bent te doen wat nodig is. Of als je niet kunt omgaan met de teleurstellingen die er – helaas pindakaas – nu eenmaal bij horen. Of als je ongeduldig wordt en om de haverklap van koers wisselt. Of als je diep van binnen nog steeds gelooft dat je niet goed genoeg bent, het je never nooit gaat lukken om een goedlopende praktijk neer te zetten of dat er geen hond op je zit te wachten… en je ziet die leeuw niet in de bek…

 

Dan gebeurt er ‘in the end’ niet zo veel. Dan maak je major stappen tijdens onze samenwerking. Dan maak je major stappen zolang je er vol voor gaat. Totdat… je stokt en je jezelf niet meer in beweging weet te brengen.

 

Bijsturen, een hart onder de riem en de vlam in de pan

En ja, ik zeg dus eerlijk: dit zie ik dus OOK bij mijn klanten gebeuren. Gelukkig werk ik meestal een aantal maanden met mijn klanten samen, dus als mokkie mokkie sippie sippie zijn intrede doet, dan kan ik bijsturen. Een hart onder de riem steken. Samen kijken wat er nodig is om de vlam weer in de pan te krijgen. En meestal lukt dat ook. Maar niet altijd.

 

Hoe valt deze eerlijkheid?

Toen ik dit aan mijn klant vertelde moest ik even slikken, want valt deze eerlijkheid wel goed? Laten we wel wezen, als klant hoor je natuurlijk liefst dat alles dat je coach aanraakt in goud verandert. Dat zij alle klanten in no-time tot een praktijk met wachtlijsten weet te brengen. Zonder uitzondering. Dat snap ik heel goed. Maar zo zit het niet. Punt.

 

Wat verstaan we eigenlijk onder succesvol?

Blijft trouwens wel de vraag wat succesvol precies is.

 

Ben je pas succesvol als de klanten in slaapzakken voor je deur liggen? Ben je pas succesvol als je een ‘6 figure’ omzet draait?

 

 

Succesvol is voor mij…

Succesvol is voor mij vol overtuiging en enthousiasme aan mensen gaan vertellen wat je doet. Zodat je langzamerhand de een na de andere aanmelding krijgt.

 

Succesvol is voor mij kiezen voor JOUW droompraktijk en de dingen gaan doen op JOUW manier. En of dat nu 2 of 5 dagen werken in je praktijk is, dat maakt niet uit.

 

Succesvol is voor mij jezelf durven laten zien. Je tijdlijn vullen met aansprekende, enthousiaste, waardevolle content en zonder angst je visie delen. Gaan bloggen, ook als je er eigenlijk van overtuigd bent dat je de slechtste schrijver ‘ever’ bent. Dan weet je de klanten aan te trekken die bij je passen. Het gaat dan niet om hoeveel klanten je hebt, maar dat je met klanten werkt waar jouw hart elke dag een huppeltje van maakt.

 

Succesvol is voor mij een ultiem coachpakket voor je klanten in elkaar draaien, een pakket dat helemaal bij jou en jouw klant past, waarvan je tot in je tenen kunt voelen dat het het BESTE is dat je te bieden hebt.

 

Succesvol is voor mij de boer opgaan, scholen, consultatiebureaus en artsen bezoeken en niet bij de eerste ‘nee, bedankt’ besluiten dat het geen zin heeft.

 

Succesvol is voor mij een retegoed gesprek voeren met een mogelijke klant. OOK als dat betekent dat je misschien per ongeluk ‘te veel’ weggeeft. It will pay back, absoluut.

 

Succesvol is voor mij doorgaan en niet opgeven, in ieder geval niet ‘on my watch’.

 

 

Need I go on?

 

Mijn klanten zijn super succesvol

Zou mijn klant mij de vraag nog een keer stellen, dan zou mijn antwoord iets anders zijn: ‘Ja, de meesten van mijn klanten zijn super succesvol.’

 

Wat versta JIJ onder succes?

Hoe zou het zijn als we het woord succesvol niet gelijkzetten aan omzet en aantallen klanten? Hoe zou het zijn als we ieder voor zich de definitie voor succesvol bepalen? Ben ik HEEL nieuwsgierig wat JIJ onder succesvol verstaat. Wil je dat met mij delen?

 

 

Bij de weg, denk jij ook nog steeds dat bloggen niet aan jou is besteed omdat je de slechtste schrijver ‘ever’ bent? Op 24 januari organiseer ik weer de samenBLOGdag. In een dag tijd meer dan genoeg bloginspiratie om maaaaaaanden door te kunnen, de ins & outs van het bloggen EN je schrijft minimaal 1 blog onder mijn bezielende begeleiding. Weet je welkom!