Ik zet de timer op een half uur. Dat moet lukken, toch? Donderdagmiddag. Gisteren lag ik ‘ineens’ hartstikke beroerd de hele dag op de bank te tukken. Waarom ik niet in bed lag? Nou, daar lag mijn man zijn jetlag uit te slapen. En de combi ik misselijk en hij jetlag in hetzelfde bed… niet handig.

 

Vanochtend zag de wereld er alweer een stuk zonniger uit. Een dag slapen. Een paar uur soort van wakker. Daarna een nacht van 10 uur, en ik stond weer als het vrouwtje op. Met een agenda vol met superleuke gesprekken en een webinar. Kortom: meer dan genoeg te doen.

 

Een inspirerend verhaal?

Een van die dingen die ik wilde doen was het schrijven van mijn wekelijks blog. Zodat ik maandag weer mijn nieuwsbrief uit kan sturen met een inspirerend verhaal. Een verhaal waarmee ik een hart steek onder de riem van mijn klanten (aj, het zinnetje ‘een hart onder de riem steken’ klinkt ineens heel raar als je de zin soort van om- en uitbouwt). Een verhaal waarmee ik mijn klanten inspireer om een volgende stap te zetten.

 

De timer op een half uur

Dus zet ik de timer. Want ik heb over ¾ uur een afspraak met mijn vormgever. Ik mag haar interviewen over het belang en/of de onzin van een goed uitgewerkte huisstijl. Dat verhaal krijg je binnenkort te lezen. Net als het verhaal over de Meldcode kindermishandeling waarvoor ik ook iemand interviewde.

 

Maar goed, ik dwaal af. Ik wilde eigenlijk ergens anders heen.

 

Hoewel, de verschillende verhalen komen straks weer bij elkaar…

 

Want, ik zet dus de timer op 30 minuten. Dan heb ik nog een kwartier voor het inpakken van mijn spullen, mijn praktijk verlaten en naar het cafe te fietsen waar ik met mijn vormgever heb afgesproken. Dat lukt, geen enkel punt.

 

Nog 23 minuten

Dat betekent wel dat dit blog dus in 30 minuten geschreven moet, op mijn website, en in Active Campagne klaargezet voor publicatie via mijn nieuwsbrief van maandag. En op dit punt zitten we op ‘nog 23 minuten’.

 

En dat lukt mij. Waarom? Omdat ik heel goed WEET wat mijn doelgroep is. Ik WEET wat de verhalen zijn waar mijn doelgroep op zit te wachten, om zit te springen zelfs. Ook al weten ze dat zelf vaak nog niet eens.

 

Ik WEET dat een van de grootste uitdagingen van mijn doelgroep is de tijd te vinden voor AL die dingen die ze ‘ook nog moeten doen’. En dat het schrijven van bijvoorbeeld een blog dan nog weleens het onderspit delft.

 

En dat is ZO ontzettend zonde. Want daar zit JOUW doelgroep wel op te wachten. Niet per se op het blog, maar in ieder geval om van jou te horen. Door jou geïnspireerd te raken. Door jou geraakt te worden. Door jou het vertrouwen te krijgen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn met al hun vragen.

 

Doe jezelf een HEEL groot plezier, verdiep je in je klant

Dus, doe jezelf een ENORM plezier: verdiep je super super super super super in jouw doelgroep. Die ideale klant. Die klant waar jouw hart een huppeltje van maakt. Die klant waar jij er wel 10 van op een dag zou willen hebben. Die klant.

 

En als je dat helder hebt, dan wordt de rest zo ontzettend veel makkelijker. Dan weet je namelijk precies wat jouw klant nodig heeft. Waar jouw klant vastloopt. Waar jouw klant er zelf niet meer uitkomt. En dan weet je dus OOK waarover je moet schrijven. En omdat je precies weet waarover je moet schrijven, kost het je ook niet zo vreselijk veel tijd meer. Dan tikkerdetiktiktik je je posts en je blogs in no-time op. En ik kan je vertellen: dat is hartstikke cool!

 

Er is wel ietsjes meer nodig…

Eerlijk is eerlijk, er is iets meer nodig dan alleen je klant goed kennen. Je moet ook jezelf goed kennen en een heel helder beeld van wat het werken met jou precies oplevert zodat je een super super super aantrekkelijk en congruent verhaal kunt gaan vertellen. Maar het begint echt bij het kennen van je klant.

 

Duik er eens helemaal in: van welke klant word jij nu ECHT blij? Wil je dat met mij delen?

 

Dat werkt voor mij niet!

Ik hoor je al denken, leuk Marlies, dat roepen al die coaches. Maar ik weet nog niet wat ik het leukst vind want ik begin nog maar net en heb nog niet zo veel ervaring. Dus dat werkt voor mij niet.

 

Juist DAN!

 

Geef toe aan je dromen!

Ga vrij dromen. Voorbij wat je denkt dat handig is, of het makkelijkst of verstandig. Ga dromen en formuleren wat JIJ zou willen als ALLES mogelijk was. En kies dat als startpunt. En kom je er dan over een jaar achter dat je toch blijer wordt van een andere doelgroep? Niets aan de hand… je bent namelijk zelfstandig ondernemer. Je bent je eigen baas. Je kunt ELKE dag weer beslissen het roer om te gooien en de dingen anders te gaan doen. De plannen die je nu maakt zijn echt niet in beton gegoten.

 

OK, ik geef toe, het is niet handig elk half jaar van doelgroep te veranderen want dan bouw je nooit iets consistents op… Maar ook jij ontwikkelt je, dus geheid dat je op een gegeven moment wilt heroverwegen. En dat kan.

 

Dus, duik erin: met wie wil ik het allerliefst werken, wat heb ik deze persoon te bieden, waarom ben ik de uitgelezen persoon met deze klant te werken, en GO!

 

Heel veel succes!

 

 

Oh, en wil je hier nou eens graag induiken samen met mij? Zonder dat je gelijk een heel traject aan moet? Kom dan naar de workshop De kindercoachpraktijk van je dromen op vrijdag 7 februari. We dromen, mijmeren, visualiseren, maken een visionboard EN ik vertel je precies wat de belangrijkste stappen zijn om de basis van je praktijk heel solide neer te zetten. Wat resteert? Gaan uitvoeren. Maar net als het schrijven van dit blog, en die blogs over de Meldcode kindermishandeling en over het (laten) ontwikkelen van een huisstijl, (nog 12 minuut 30 op dit punt) gaat dat dan vele malen sneller dan wanneer je in het wilde weg maar ergens begint. Dus, weet je welkom!