De ochtend nadat ik mijn kindercoachdiploma in ontvangst nam kroop ik achter de computer. De communicatieadviseur in mij tikte mijn websiteteksten tikkerdetiktiktik er in no time uit. Diezelfde communicatieadviseur in mij zat een week later bij IS Vormgeving, er moest een naam en huisstijl komen. Zij bedachten de naam Eigenhandje, met een – al zeg ik het zelf – super logo! Een logo dat paste bij mij en bij mijn doelgroep. Een logo dat ik doorvoerde in alle uitingen. En zo was Eigenhandje in een oogopslag uit duizenden te herkennen. Super effectief kan ik je zeggen.

 

Dat allereerste logo van Eigenhandje was ZO sterk dat je er nog steeds een stukje van terugziet in het logo van Jouw succes-PRAKTIJK! (check de stijl van PRAKTIJK!). Super cool vind ik dat.

 

Je hebt geen website of logo nodig om te kunnen starten

Nu, een kleine 10 jaar later, vertel ik mijn klanten dat een website handig is maar niet hoogstnoodzakelijk om je eerste klanten te vinden. Het zit hem immers allemaal in het verhaal dat je vertelt, en HOE je het vertelt. Dat is waar je mee begint. Dus eerlijk is eerlijk, dat logo heb je ook niet op dag 1 nodig. Maar, net als die website, wel handig om te hebben. De website zodat je daar dat super aantrekkelijke verhaal kunt vertellen. En die huisstijl die dat verhaal versterkt. Zodat jouw verhaal, net als het mijne toentertijd, uit duizenden te herkennen is. En dat is wat je wilt, toch?

 

Een bijzonder visitekaartje

Een paar maanden terug was ik op zoek naar iemand die voor mij een bijzonder visitekaartje kon ontwikkelen. Een kaartje in de vorm van een theemok (ik houd van anders dan anders). En zo ontmoette ik Sabine Sabelis, van Oink Oink Producties. Het begon met een visitekaartje, het werd een perfecte samenwerking. Ik heb een idee, zij denkt 10 stappen verder. Ik raak overweldigd, zij maakt alle stappen weer super eenvoudig. En daar komen dan geweldige eindresultaten van. Wat wil je nog meer!?!

 

Pink Pancakes

Een week of wat terug ontmoetten wij elkaar tijdens een bijzondere lunch. Waar Sabine zonder aarzeling en met veel enthousiasme koos voor Pink Lemonade en Pink Pancakes, “want roze zit nu eenmaal in mijn logo”. Wij spraken over de zin en onzin van een huisstijl. Hoe je dat aanpakt. En waar je op moet letten. Daar komt ie:

 

Voorspelbaarheid is een goed ding

“Een goede huisstijl levert vertrouwen op. Vertrouwen van collega’s. Vertrouwen van concullega’s. Van potentiele klanten. Nou ja, van iedereen die het ziet. Voorspelbaarheid is dan ineens een goed ding.”

 

Logo, huisstijl, branding: wat is wat?

Op social media kom ik steeds vaker advertenties tegen van professionals die zich bezighouden met branding van coaches en therapeuten. Eerlijk? Bij branding denk ik altijd aan grote toko’s. Met even grote budgetten.  Een logo, een huisstijl, je branding. Wat is het verschil, en wat heb je nodig om je praktijk van de grond te krijgen?

 

“Het logo kennen we allemaal. Maar aan alleen een logo heb je niet zo veel. Je wilt het logo goed doorgevoerd hebben op je visitekaartje, je website en op bijvoorbeeld briefpapier. Niet alleen met het logo zelf, maar ook in kleur en lettertypes. Dat is een huisstijl. Heb je het over branding, dan bedoelen we daarmee dat je jouw stijl doorvoert in ALLE uitingen. Tot in het kleinste detail. Het kleurgebruik, je lettertypes. In huisstijl, e-mailhandtekening, social media, in je praktijkruimte, in je fotografie. Maar ook in je manier van communiceren. Kortom, in het uiten van jezelf en je bedrijf.”

 

Dat klinkt gelijk heel groot en daar hangt vast ook een enorm prijskaartje aan.

 

“Dat is een groot misverstand. Als je het geld niet hebt, begin dan met een goed logo. En voer dat dan zelf consequent door in al je andere uitingen. De juiste kleuren, de lettertypes. En dan ben je eigenlijk al heel ver.”

 

Wat is dan de eerste stap als je je eigen praktijk start?

“Doe eerst een stukje research. Zorg ervoor dat je je doelgroep heel goed kent. Als je kindercoach bent, leuk, maar welk kind wil jij precies helpen? En vergeet niet dat niet die kinderen jou gaan zoeken maar hun ouders. Zorg ervoor dat je heel goed weet waar je je klant vindt.”

 

Kijk, dat hoor ik graag. Want een mooi gestyled logo zonder inhoud, dat trekt geen klanten aan. Het begint dus met het bouwen van je verhaal: voor wie ben jij er, waarom ben jij de uitgelezen persoon om dit kind en deze ouder te begeleiden, waar werk je met hen naartoe en hoe doe je dat. En daar baseer je dan uiteindelijk je huisstijl op.

 

Zorg ervoor dat je opvalt

“Als je verhaal helder is, dan kun je met een logo aan de slag. Met lettertypes en kleuren. Een website of genadeloze social media als je geen website wilt. En dan kun je de klanten aan gaan trekken die bij jou passen. Als er zoveel mensen besluiten kindercoach te worden, zorg er dan voor dat je opvalt. Durf het anders te doen, en geef je vormgever de vrijheid.”

 

“Er komt vanzelf een punt waarop je voelt dat er meer nodig is. Om je merk te verstevigen. Ik heb nu een klant. Die heeft al 10 jaar een heel goedlopend bedrijf, met een heel eenvoudig logo. En nu zegt zij: ‘Het is tijd voor een goede huisstijl. Zij is er nu klaar voor om naar ‘the next level’ te gaan. Maar zonder die uitgebreide huisstijl heeft ze dus wel een bedrijf gebouwd.”

 

Maar, wat is dan het minimale dat je nodig hebt als je nog maar net start en je budget beperkt is?

“Een logo dat overal inzetbaar is. En dat niet onscherp wordt als je het heel groot opblaast. Dat betekent dat je versies nodig hebt in alle bestandsformaten. En liefst wil je het logo uit elkaar kunnen halen, zodat je beeld en logo los van elkaar kunt gebruiken. Oh, en een vrijstaand logo. Daarmee bedoel ik een logo zonder wit vlak erachter. Dat ziet er niet uit. Een goede vormgever geeft je al die varianten zonder extra kosten.”

 

Ga niet knutselen in Canva

“Ga niet zelf knutselen in Canva. Het kost je heel veel tijd. Wat is je uurtarief? Wat kost het je dan als je zelf loopt te knutselen? Bovendien is de kans groot dat je het niet de professionaliteit uitstraalt die je nodig hebt. Hoe vaak ik al niet teleurgestelde mensen heb gesproken omdat die dure advertentie in de krant er niet uitzag omdat het logo er niet mooi uitkwam. En dan moet je uiteindelijk alsnog een vormgever inhuren. Doe het dan in een keer goed.”

 

“En al die online drukkers. Die lijken heel goedkoop. Visitekaartjes voor een euro. Maar dan komt er dit bij, dat bij. Je moet dan al een ontwerp hebben, of weer zelfs iets gaan knutselen waarvan je niet zeker weet of de kwaliteit goed genoeg is. Dan komen er nog de verzendkosten bij. En als je dan alles bij elkaar optelt…  had je het beter door een vormgever kunnen laten doen. Had je heel veel tijd gescheeld en was het ook nog eens met zekerheid mooi geweest.”

 

Doodzonde van mijn tijd en geld

Ahum, ik heb mijzelf daar ook regelmatig schuldig aan gemaakt. Had ik een netwerkbijeenkomst en besloot ik dat het toch wel handig was nog even visitekaartjes te bestellen. Knutsel de knutsel. Urenlang bezig om alles precies in de juiste vakjes van zo’n online designtool te krijgen. Superfrustrerend. En niet altijd even mooi en aansprekend. En dan heb ik het nog niet over die stapels met flyers waarop ik dacht te kunnen besparen door ze zelf te maken, maar die ik uiteindelijk bijna allemaal in de kliko gooide omdat ik er niet mee voor de dag kon komen. Hoe goedkoop dat drukwerk vaak ook was, doodzonde van mijn tijd en geld.

 

Nou zijn er heel veel vormgevers. Hoe vind je een vormgever die bij je past?

“Ga allereerst het profiel op insta of de website bekijken. Als dat je aanspreekt, dan neem je pas contact op. Benader verschillende partijen voordat je je keuze maakt. Een goede vormgever stelt je heel veel vragen, probeert in je hoofd te komen. Zorg dus dat je verhaal helder is en dat je heel goed weet wat je belangrijk vindt. Staar je ook niet blind op afstand. Je hoeft niet naast elkaar te zitten om concepten te kunnen bespreken, alles kan online. Check wel altijd of je makkelijk contact kan opnemen, de lijntjes moeten kort zijn. Maar het allerbelangrijkste is dat je het gevoel hebt dat je vormgever jou begrijpt.”

 

Een sprong in het diepe

Er is weinig zo spannend als een ontwerp voor het eerst onder ogen krijgen. Al die keren dat ik een document opende en er beeld voor mijn neus verscheen. Niet wetende of je hart een huppeltje zal maken en een ‘wow’ je lippen ontsnapt, of dat de moed je in de schoenen zal zakken met een teleurgesteld ‘oh’…

“Ja, het is best een sprong in het diepe. Je geeft iets uit handen. Moet je vormgever aan de slag laten gaan en erop vertrouwen dat het goedkomt. Iets door een ander laten maken betekent ook dat je dingen onder je neus gaat krijgen die je niet mooi vindt. Als dat gebeurt moet je het altijd aangeven. Als het goed is wordt het ego van de ontwerper er niet door gekrenkt. En er komt uiteindelijk alleen maar een beter product uit. Ik ga voor de wow-factor. Dat betekent soms dat een opdracht wat langer duurt maar het moet kloppen.”

 

Jij bepaalt het effect van jouw logo

“Wil jij je onderscheiden, en wil jij de klant gaan bereiken die JIJ wilt bereiken, dan is het de investering waard. Maar let op, een huisstijl levert op wat jij wil dat het oplevert. Als jij niet goed met je huisstijl omgaat, als jij jouw logo niet op de juiste manier toepast. Als jouw kleur petrol is en je besluit ineens overal oranje te gaan gebruiken, bijvoorbeeld. Dan komt die huisstijl niet tot zijn recht en levert het niets op. Dan had je beter je geld in je zak kunnen houden.”

 

Welke tips zou jij kindercoaches willen geven?

  • Kijk heel goed naar jezelf en je klant. Je moet niet het kind aantrekken met je logo, maar de ouders. Kijk niet alleen naar wat JIJ leuk vindt, maar onderzoek waarmee je de klanten aantrekt die jij wilt bereiken.
  • Ga op je gevoel af en durf het anders te doen. Geef je vormgever de vrijheid. Dus stap uit je comfortzone.
  • Neem jezelf serieus en kies niet voor een kinderlijk speelgoedlogo.
  • Waak voor te veel input in je logo: een bloemetje EN een autootje EN een jongetje EN een meisje. Kies voor eenvoud.
  • Kijk niet te veel naar anderen. Waar sta JIJ als kindercoach voor? En laat dat omzetten in een sterk beeld.
  • Probeer uniek te blijven. We gebruiken ‘allemaal’ al die foto’s van die jongetjes in die capes die gratis te downloaden zijn.
  • Investeer in ieder geval in een logo. Pas dit consequent toe zodat er een vertrouwd beeld ontstaat. Dit hoeft niet veel geld te kosten.
  • Kies een vormgever die bij je past.

 

Foto Sabine: Martien Coolegem
Foto Pink Pancakes: Sabine Sabelis