ideale klant

ik kan geen kant meer op

Ze kijkt me nors aan. Heel nors. Ik zie haar naar adem happen en daar klinkt gefrustreerd en nukkig haar stem: ‘Op deze manier hoeft het voor mij niet. Dan kan ik geen kant meer op.’

Ik heb haar zojuist een aantal tips gegeven voor het verbeteren van haar websiteteksten. En hoe zij haar social media handiger en aantrekkelijker kan inrichten. Zodat de klanten waar zij zo naarstig naar op zoek is, aanhaken op haar verhaal. En de kans stukken groter wordt dat zij de stap maken om contact met haar op te nemen.

Zij heeft een droom

Want deze vrouw heeft een droom, zo veel mogelijk kids en volwassenen helpen. Hooggevoeligheid. Daar weet zij heel veel vanaf. Trauma vindt zij ook heel boeiend. En ze vindt het afschuwelijk om te zien hoe veel kids hartstikke onzeker zijn. Bovendien is zij een geweldige coach, dus er is geen haar op haar en mijn hoofd die eraan twijfelt of zij haar werk goed zal doen.

Alles in haar is gaan stijgeren

Maar ja… ze wil wel ALLE gevoelige kinderen helpen en ALLE gevoelige volwassenen.  ALLE kinderen met een trauma, en ALLE kinderen en ouders die onzeker zijn. En ergens heeft ze gehoord dat ‘iedereen zegt’ dat je een ideale klant moet kiezen. Daarvan is alles in haar gaan steigeren. 

En weet je? Ik snap dat!

Ik wil niemand uitsluiten

Toen ik zelf net startte met mijn kindercoachpraktijk moest ik ook even slikken. Ik wist dat het om allerlei redenen handig was om mijn doelgroep zo concreet mogelijk te omschrijven. Maar alles in mij riep:

  • Ik heb nog maar weinig ervaring, dus ik weet nog niet wat ik het allerleukst vind
  • Geen idee nog waar ik echt heel erg goed in ben
  • Iedereen heeft recht op een gelukkig leven, ik wil niemand uitsluiten
  • Als ik mezelf beperk en die andere kindercoach in het dorp helpt wel iedereen, dan loop ik klanten mis

Kiezen zodat je niet hoeft te kiezen

Dus, ik begrijp de vrouw tegenover mij als geen ander. Zeker weten dat jij die gedachten ook herkent. En weet je wat nou zo geweldig is? Je hoeft ook niet te kiezen! Je hoeft niemand uit te sluiten. En je mag lekker gaan ervaren waar jij het aller aller allerblijst van wordt.

Het enige dat je hoeft te doen is je ideale klant te kiezen zodat je niet hoeft te kiezen.

Want als jij voor je COMMUNICATIE, of noem het marketing, PR of profilering of wat dan ook, kiest voor een heel specifieke klant, dan wordt die communicatie super krachtig. Dan zit jij nooit meer om inspiratie verlegen. Dan tikkerdetiktiktik jij je social-mediaposts, websiteteksten en blogs als een dolle. Dan straal jij met al jouw teksten, met jouw hele verhaal en aanbod uit dat jij PRECIES weet waar jouw klant mee zit, wat hij nodig heeft en dat JIJ de uitgelezen persoon bent om juist die persoon te helpen.

Passie, professionaliteit, vertrouwen

En wat denk je dat er dan gebeurt? Dat straalt passie uit, dat straalt enthousiasme uit, dat straalt professionaliteit uit, dat wekt vertrouwen. En dan, dan haken daar OOK mensen op aan die ‘buiten die doelgroep vallen’. Kun jij dus alsnog naar hartenlust ‘uitproberen’ met wie jij het aller aller allerliefst werkt, waar jij echt goed in bent, sluit je niemand buiten en heb je een goed gevulde agenda.

Dat kun je nou wel zeggen Marlies, maar ik geloof er geen ruk van!

Voorbeelden uit eigen praktijk

Nou, ik zal je twee voorbeelden noemen uit eigen praktijk:

In mijn kindercoachpraktijk richtte ik mij in eerste instantie op kids, met name meiden, tussen de 8 en 11 die super onzeker waren. En weet je wat ik in de praktijk kreeg? Meiden tussen de 8 en 11 die super onzeker waren. Absoluut.

Maar ook: jongens die onzeker waren. Jongens en meiden die het spannend vonden om de overgang naar de middelbare te maken. Pubermeiden met liefdesverdriet. Puberjongens die spijbelden en de keer dat ze naar school gingen daar de boel kort en klein sloegen. Meiden die logen en bedrogen. Jongens die zo hoogbegaafd waren dat ze nergens aansluiting vonden. Meiden die niet wisten hoe ze zich moesten losmaken van het ouderlijk huis…

Get the point?

Hetzelfde geldt nu voor Jouw succes-PRAKTIJK! Overduidelijk dat ik mij richt op de kindercoach, toch? Lees een blog, mijn gemiddelde social-mediapost en in mijn websiteteksten kun je er al helemaal niet omheen: Marlies is er voor kindercoaches!

En weet je hoeveel procent van de mensen die ik begeleid daadwerkelijk kindercoach is? OK toegegeven, op dit moment is dat zeker 85%, maar in 2019 was dat maar iets van 60%. 

Niks uitsluiten dus. Niks ‘dan loop ik klanten mis’. Juist door te kiezen.

Tuurlijk is dat spannend!

Ik weet het, het is spannend. Maar weet je, je hoeft geen keuze te maken for ever and ever. Maak een keuze voor NU. Werk dat verhaal helemaal uit. Ga ervaren, ga klanten maken, ga je praktijk bouwen. En als je dan over een jaar, 2 jaar denkt: ‘Mwoah, ik geloof dat ik mij toch liever op een ander type klant richt’, dan doe je dat!

Je bent ondernemer. Je bent je eigen baas. Jij bepaalt wat je met je toko doet. Jij ontwikkelt je, je klant ontwikkelt zich. Niets aan de hand!

Als de klanten nog niet in slaapzakken voor je deur liggen

Maar liggen de klanten op dit moment nog niet echt in slaapzakken voor je deur, dan kan ik je een ding aanraden: begin met het formuleren van die klant waar jij het aller aller aller liefst mee wil wilt werken en waar jij je in al je communicatie op gaat richten.

Dus, vertel mij: op wie richt jij je?