keep it simple

Mijn muis scrollt over het hoofdmenu. Onder het tabblad aanbod vliegt een indrukwekkende rij van subpagina’s tevoorschijn. Elke subpagina heeft dezelfde titel. Alleen staat er – als ik heeeeel goed kijk want de titels worden afgebroken – bij de een achter de naam van het programma voor kinderen van 6 tot 8. Bij de ander voor kinderen van 9 tot 12. Weer een voor brugklasser. Weer een… Dan volgt er een voor ouders. En ja hoor, ook nog een voor leekrachten. 

Er is ook een agenda op de website te vinden, en daar tref ik gemiddeld drie workshops, lezingen of trainingen per maand aan. Even voor de volledigheid: dit is de website van iemand die net klaar is met de opleiding, koud terug is van de Kamer van Koophandel, nog geen volgers heeft, maar wel een website met een mega uitgebreid aanbod.

How to Bring the news

En, hoewel ik heel heel heel blij word van het enthousiasme. En de website ziet er ook prachtig uit. Weet ik ook dat dit hem niet gaat worden. Nog niet in ieder geval. How to bring the news, dat we de boel helemaal moeten uitkleden voordat ze echt van start kan en klanten zal gaan aantrekken? Mijn devies: keep it simple.

Even voorop gesteld: ik herken dit. Been there, done that. Sterker nog, ik dreig mij er met regelmaat zelf schuldig aan te maken. Want, je hebt nu eenmaal veel te bieden. Je wilt iedereen helpen. Je wilt zeker weten dat je niemand buitensluit. En je wilt al helemaal voorkomen dat die eerste potentiele klant van je het juiste aanbod kan vinden. Zodat je niet onnodig klanten misloopt.

En daar loopt het dus mis. 

Waarover ga ik NU vertellen?

Want, al die verschillende workshops, lezingen en trainingen tegelijkertijd vol krijgen… dat betekent dat je al die verschillende workshops, lezingen en trainingen tegelijkertijd moet promoten. Dat je bij elke actie buiten de deur, bij elke social-mediapost moet afwegen: waarover ga ik NU vertellen? Stress alom, want wat als je de verkeerde keuze maakt? Of je vertelt in een keer over ALLES, waardoor jezelf door de bomen het bos niet meer ziet en je toekomstige klant keuzestress krijgt. Of zich afvraagt waar je nu eigenlijk ECHT van bent…Of je vertelt een voor een over elke keer een ander aanbod, waardoor je communicatie zo ontzettend versnipperd raakt dat je boodschap nergens aankomt.

Mag je dan helemaal niks?

Je leest het al wel, ik ben geen voorstander van een heel breed en uitgebreid aanbod. Betekent dat dan dat je AL die dingen die je zo ontzettend gaaf vindt om te doen niet mag doen? Betekent dat dan dat je AL die dingen waar je zo ontzettend goed in bent niet mag doen?

Nee, helemaal niet! Sterker nog: je kunt echt ALLES doen. Het kan. Alleen niet tegelijkertijd. Echt niet. Dus dat betekent dat je – omwille van een ijzersterke communicatie – keuzes hebt te maken: Op WIE richt ik mij NU met WELK aanbod?

Kortom, je doet er goed aan te kiezen met welke klant jij het aller aller allerliefst wilt werken en wat jij deze klant gaat bieden!

Ik kan en wil nog niet kiezen

Ja maar, Marlies, ik heb nog niet zo veel ervaring en ik weet nog niet precies waar ik echt blij van word. Dus ik wil nog niet kiezen.

Oh, ik snap dat zo goed! En weet je, ik ben ervan overtuigd dat je het wel weet! Met de juiste vragen ontdek jij in no-time van welke klant jij super blij wordt. Bovendien betekent een keuze voor een ideale klant, want daar hebben we het dan over, niet dat je nooit meer een andere keuze kunt of mag maken. Dat wil niet zeggen dat je tot aan je pensioen alleen maar met dat ene type kind of ouder werkt. En alleen maar dat ene coachpakket of die ene training kunt bieden. Helemaal niet!

Want, je mag erop vertrouwen dat je – dankzij die ijzersterke communicatie die je kunt optuigen als je je keuze hebt gemaakt – kids en ouders van allerlei allooi gaat aantrekken. Juist, ook diegenen die je niet direct hebt aangesproken. 

In de etalage en onder de toonbank

Zelf ben en blijf ik er het perfecte bewijs van. Kijk maar eens op mijn site, ik richt mij toch HEEL duidelijk op de kindercoach. Zal ik je vertellen dat ongeveer 50% van mijn klanten in 2019 geen kindercoach was maar massagetherapeut, vrouwencoach, visual storyteller, hyphotherapeut of fotograaf? En die kwamen toch echt allemaal op hetzelfde verhaal af. En op dat ene aanbod dat ik in de etalage zette (en je wil niet weten HOE groot en breed mijn aanbod ‘onder de toonbank’ is).

In mijn tijd als kindercoach was het niet anders. Sprak ik overduidelijk de ouders van onzekere kids tussen de 8 en 12 aan… in de praktijk begeleidde ik minstens zo veel pubers en jongvolwassenen, met een variëteit aan hulpvragen. Mede mogelijk gemaakt dankzij een ijzersterke, heel gerichte communicatie die uitstraalde dat ik wist waar ik het over had. Best fijn, toch?

Keep it simple!

Dus wil ik je op deze maandagochtend 1 ding meegeven: keep it simple! Echt, je doet jezelf en je klant er een heel groot plezier mee.

Vraag je je af hoe? Weet je dan meer dan welkom voor een gratis sessie. Kijken we samen waar jouw vlammetje het hardst van gaat branden!