Ik zet de timer op een half uur. Dat moet lukken, toch? Donderdagmiddag. Gisteren lag ik ‘ineens’ hartstikke beroerd de hele dag op de bank te tukken. Waarom ik niet in bed lag? Nou, daar lag mijn man zijn jetlag uit te slapen. En de combi ik misselijk en hij jetlag in hetzelfde bed… niet handig.

 

Vanochtend zag de wereld er alweer een stuk zonniger uit. Een dag slapen. Een paar uur soort van wakker. Daarna een nacht van 10 uur, en ik stond weer als het vrouwtje op. Met een agenda vol met superleuke gesprekken en een webinar. Kortom: meer dan genoeg te doen.

 

Een inspirerend verhaal?

Een van die dingen die ik wilde doen was het schrijven van mijn wekelijks blog. Zodat ik maandag weer mijn nieuwsbrief uit kan sturen met een inspirerend verhaal. Een verhaal waarmee ik een hart steek onder de riem van mijn klanten (aj, het zinnetje ‘een hart onder de riem steken’ klinkt ineens heel raar als je de zin soort van om- en uitbouwt). Een verhaal waarmee ik mijn klanten inspireer om een volgende stap te zetten.

 

De timer op een half uur

Dus zet ik de timer. Want ik heb over ¾ uur een afspraak met mijn vormgever. Ik mag haar interviewen over het belang en/of de onzin van een goed uitgewerkte huisstijl. Dat verhaal krijg je binnenkort te lezen. Net als het verhaal over de Meldcode kindermishandeling waarvoor ik ook iemand interviewde.

 

Maar goed, ik dwaal af. Ik wilde eigenlijk ergens anders heen.

 

Hoewel, de verschillende verhalen komen straks weer bij elkaar…

 

Want, ik zet dus de timer op 30 minuten. Dan heb ik nog een kwartier voor het inpakken van mijn spullen, mijn praktijk verlaten en naar het cafe te fietsen waar ik met mijn vormgever heb afgesproken. Dat lukt, geen enkel punt.

 

Nog 23 minuten

Dat betekent wel dat dit blog dus in 30 minuten geschreven moet, op mijn website, en in Active Campagne klaargezet voor publicatie via mijn nieuwsbrief van maandag. En op dit punt zitten we op ‘nog 23 minuten’.

 

En dat lukt mij. Waarom? Omdat ik heel goed WEET wat mijn doelgroep is. Ik WEET wat de verhalen zijn waar mijn doelgroep op zit te wachten, om zit te springen zelfs. Ook al weten ze dat zelf vaak nog niet eens.

 

Ik WEET dat een van de grootste uitdagingen van mijn doelgroep is de tijd te vinden voor AL die dingen die ze ‘ook nog moeten doen’. En dat het schrijven van bijvoorbeeld een blog dan nog weleens het onderspit delft.

 

En dat is ZO ontzettend zonde. Want daar zit JOUW doelgroep wel op te wachten. Niet per se op het blog, maar in ieder geval om van jou te horen. Door jou geïnspireerd te raken. Door jou geraakt te worden. Door jou het vertrouwen te krijgen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn met al hun vragen.

 

Doe jezelf een HEEL groot plezier, verdiep je in je klant

Dus, doe jezelf een ENORM plezier: verdiep je super super super super super in jouw doelgroep. Die ideale klant. Die klant waar jouw hart een huppeltje van maakt. Die klant waar jij er wel 10 van op een dag zou willen hebben. Die klant.

 

En als je dat helder hebt, dan wordt de rest zo ontzettend veel makkelijker. Dan weet je namelijk precies wat jouw klant nodig heeft. Waar jouw klant vastloopt. Waar jouw klant er zelf niet meer uitkomt. En dan weet je dus OOK waarover je moet schrijven. En omdat je precies weet waarover je moet schrijven, kost het je ook niet zo vreselijk veel tijd meer. Dan tikkerdetiktiktik je je posts en je blogs in no-time op. En ik kan je vertellen: dat is hartstikke cool!

 

Er is wel ietsjes meer nodig…

Eerlijk is eerlijk, er is iets meer nodig dan alleen je klant goed kennen. Je moet ook jezelf goed kennen en een heel helder beeld van wat het werken met jou precies oplevert zodat je een super super super aantrekkelijk en congruent verhaal kunt gaan vertellen. Maar het begint echt bij het kennen van je klant.

 

Duik er eens helemaal in: van welke klant word jij nu ECHT blij? Wil je dat met mij delen?

 

Dat werkt voor mij niet!

Ik hoor je al denken, leuk Marlies, dat roepen al die coaches. Maar ik weet nog niet wat ik het leukst vind want ik begin nog maar net en heb nog niet zo veel ervaring. Dus dat werkt voor mij niet.

 

Juist DAN!

 

Geef toe aan je dromen!

Ga vrij dromen. Voorbij wat je denkt dat handig is, of het makkelijkst of verstandig. Ga dromen en formuleren wat JIJ zou willen als ALLES mogelijk was. En kies dat als startpunt. En kom je er dan over een jaar achter dat je toch blijer wordt van een andere doelgroep? Niets aan de hand… je bent namelijk zelfstandig ondernemer. Je bent je eigen baas. Je kunt ELKE dag weer beslissen het roer om te gooien en de dingen anders te gaan doen. De plannen die je nu maakt zijn echt niet in beton gegoten.

 

OK, ik geef toe, het is niet handig elk half jaar van doelgroep te veranderen want dan bouw je nooit iets consistents op… Maar ook jij ontwikkelt je, dus geheid dat je op een gegeven moment wilt heroverwegen. En dat kan.

 

Dus, duik erin: met wie wil ik het allerliefst werken, wat heb ik deze persoon te bieden, waarom ben ik de uitgelezen persoon met deze klant te werken, en GO!

 

Heel veel succes!

 

 

Oh, en wil je hier nou eens graag induiken samen met mij? Zonder dat je gelijk een heel traject aan moet? Kom dan naar de workshop De kindercoachpraktijk van je dromen op vrijdag 7 februari. We dromen, mijmeren, visualiseren, maken een visionboard EN ik vertel je precies wat de belangrijkste stappen zijn om de basis van je praktijk heel solide neer te zetten. Wat resteert? Gaan uitvoeren. Maar net als het schrijven van dit blog, en die blogs over de Meldcode kindermishandeling en over het (laten) ontwikkelen van een huisstijl, (nog 12 minuut 30 op dit punt) gaat dat dan vele malen sneller dan wanneer je in het wilde weg maar ergens begint. Dus, weet je welkom!

 

 

Ik draai, draai, draai en draai. Kan geen makkelijke houding vinden. Mijn benen zijn rusteloos, mijn armen zijn rusteloos, mijn hoofd draait overuren. Ik word gek!

 

De ene na de andere gedachte tuimelt door mijn hoofd. Het lijkt wel alsof die krengen door mijn hele lijf razen. Heb ik de ene tot rust gemaand, popt de volgende alweer op. Om half 5 geef ik het op. Ik ga naar beneden om mijn laptop te pakken, terug naar boven mijn bed in, sla mijn scherm open en begin te werken.

 

Ik ben de weg kwijt

Onrust ontstaat bij mij als ik de weg kwijtraak. In mijn gedachten, in mijn besluiten, in mijn business. Dus even alles als een wegenkaart optekenen helpt.

 

Het gaat maar door en door

Ik zet alles dat in mijn hoofd zit op papier. Nou uh, in word. Het duurt even, want het is veel. Heel veel. En het lijkt wel of alles dat ik aan mijn computer toevertrouw en dus mijn hoofd verlaat, direct wordt vervangen door een nieuw idee, een nieuwe gedachte, een nieuw plan, een nieuw inzicht. Het gaat maar door en door. Net zolang totdat er een congruent beeld ontstaat, en ik besluiten kan nemen.

 

Eindelijk, na anderhalf uur is het rustig in mijn hoofd. Ik check maar gelijk even mijn mail, screen nog wat teksten van mijn klanten en tegen de tijd dat de dag ‘hoort’ te beginnen ben ik klaar.

 

Alles valt op zijn plek

En, hoewel ik zo’n exercitie super onrustig vind. En een beeeeeetje jammer van de nachtrust die ik – eerlijk is eerlijk – heel hard nodig heb. Ben ik ook super happy met deze gekke ochtend. Want, alles is weer helder. Alles valt op zijn plek. Beetje bij beetje krijgen dingen vorm.

 

Tijd voor aanscherpen en vernieuwing

Het is niet gek dat er veel door mijn hoofd gaat. Na twee jaar Jouw succes-PRAKTIJK! is het op allerlei fronten – en het lijkt wel op ALLE fronten tegelijkertijd – tijd voor aanscherpen en vernieuwing.

 

  • Een website die uit zijn jasje is gegroeid en hoognodig aan vervanging toe is. Tja, en als je dat dan toch doet is het misschien ook tijd gelijk alle teksten en programma’s nog eens onder de loep te nemen…
  • Een huisstijl die geen huisstijl is maar een logo dat op basis van een van mijn oude logo’s is geknutseld (van het niveau: zoek & vervang kids door praktijk en zet er jouw voor). En nu ik dan toch die nieuwe website laat bouwen, laat ik dan maar ook gelijk…
  • Een geweldig programma-aanbod dat ik in twee jaar draaien steeds weer heb verbeterd en nu tot een summum komt waardoor namen, vormen en prijzen niet meer passen. En nu ik dan toch die nieuwe webste laat bouwen, laat ik dan maar ook gelijk…
  • Een magazine dat niet kan wachten uit te groeien tot een boek.
  • Een community die ik onbewust een jaar geleden startte en nu nieuw leven ingeblazen gaat worden. (Die vind je trouwens hier)
  • Een online business & mindset academie die al vol enthousiasme in gebruik is maar nog niet officieel gelanceerd.
  • Oh, en die mindsettraining die ik op de plank heb liggen… tijd om die het daglicht te laten zien. Kan ie gelijk mee in de online academie.

 

Need I go on?

 

Die investeringen doen au!

Het is veel. Heel veel. Niet alleen aan acties, maar ook – au! – in investeringen. Ik heb deze maand januari mijn omzet al dubbel uitgegeven. Alsof het niks is. Want al die dingen die opgezet moeten worden. Vooral die techniek… veel kan ik zelf maar heel veel ook niet. En dat wat ik zelf kan, kost mij superveel tijd. Tijd die ik dan niet aan andere dingen kan besteden. Dus handiger en beter voor later als ik ook zo veel mogelijk daarvan uitbesteed.

 

Maar dat maakt dat ik wel even moet slikken. Al die acties en plannen plus investeringen op een rijtje zetten. En dan rekenen, rekenen, rekenen. Beredeneren, beredeneren, beredeneren.

 

Is deze investering echt nodig? Helaas, pindakaas, deze keer wel. Maar zo niet, dan gaat het hele plan van het lijstje. In ieder geval voor nu.

 

Is deze investering NU nodig? Hmmm, ik verander wat in de volgorde van al die plannen. First things first.

 

Wat levert het mij op? En, hoe snel kan ik dat geld terugverdienen? Ja, dat zijn voor mij twee heel verschillende vragen. Want tijdswinst. Ontspanning. Lucht en ruimte zijn heel goede redenen om te investeren! Maar minstens zo belangrijk is het te kijken wat de investering mij financieel gaat opleveren. 500 euro uitgeven om iets technisch te laten inrichten zodat ik het vervolgens voor 4000 euro kan verkopen? Ik weet het wel…

 

Mijmeren, plannen, prioriteiten stellen

En zo mijmer ik door. Schuif met mijn plannen. Stel prioriteiten. Maak een planning. En dan ineens, ineens is het nog steeds heel veel, maar geen onrust meer.

 

Het lijkt wel de puberteit

Gekscherend roep ik hier thuis: “Jouw succes-PRAKTIJK! zit in de puberteit, en ik had al twee pubers in huis!”  En dat is precies wat het is. Elke keer kom je weer in een nieuwe fase terecht. Denk je net dat alles lekker loopt, kom je weer in de VOLGENDE fase. Never a dull moment!

 

Vermoeiend? Ja, soms wel!

Uitdagend? Oh, hell yes!

Inspirerend? Absoluut

 

Ik zou niet anders meer willen. Behalve dan die nachtrust. Echte pubers slapen door. En lang ook. Dus laat ik daar eens een voorbeeld aan nemen.

 

 

Oh, trouwens. Bij de weg. We zijn nu halverwege januari. Hoe loopt het met je social media? Zit er een beetje lijn, planning en overzicht in voor je? Kan dat beter en heb je mijn social-mediakalender nog niet gedownload? Bestel hem dan even snel. Heb je jaaaaaren plezier van. Doen!

 

 

 

‘Marlies, zijn al jouw klanten succesvol?’ Lijkt een super eenvoudige vraag, toch? Zo’n vraag voor een ja of nee. Maar in mijn hoofd ontstaat gelijk kortsluiting als een van mijn klanten mij deze vraag afgelopen week stelt.

 

Wat betekent succesvol voor degene die de vraag stelt? En, wat is voor mij succesvol?

 

Kortsluiting dus.

 

Sommigen van mijn klanten zullen nooit succesvol worden

En het antwoord is er al uit: ‘Nee! En sterker nog, sommigen van mijn klanten zullen nooit succesvol worden.’

 

Oef, dat klinkt wel heel hard zo. Grote ogen dus ook bij mijn klant. En natuurlijk ligt het veel genuanceerder dan dit. Maar toch…

 

Je moet het wel zelf doen

…toch is het waar. Want ik kan je alles aan business strategieën leren. Ik kan je helpen in de zoektocht naar ondernemen op JOUW manier. MAAR JE MOET HET WEL ZELF DOEN.

 

En als je niet bereid bent te doen wat nodig is. Of als je niet kunt omgaan met de teleurstellingen die er – helaas pindakaas – nu eenmaal bij horen. Of als je ongeduldig wordt en om de haverklap van koers wisselt. Of als je diep van binnen nog steeds gelooft dat je niet goed genoeg bent, het je never nooit gaat lukken om een goedlopende praktijk neer te zetten of dat er geen hond op je zit te wachten… en je ziet die leeuw niet in de bek…

 

Dan gebeurt er ‘in the end’ niet zo veel. Dan maak je major stappen tijdens onze samenwerking. Dan maak je major stappen zolang je er vol voor gaat. Totdat… je stokt en je jezelf niet meer in beweging weet te brengen.

 

Bijsturen, een hart onder de riem en de vlam in de pan

En ja, ik zeg dus eerlijk: dit zie ik dus OOK bij mijn klanten gebeuren. Gelukkig werk ik meestal een aantal maanden met mijn klanten samen, dus als mokkie mokkie sippie sippie zijn intrede doet, dan kan ik bijsturen. Een hart onder de riem steken. Samen kijken wat er nodig is om de vlam weer in de pan te krijgen. En meestal lukt dat ook. Maar niet altijd.

 

Hoe valt deze eerlijkheid?

Toen ik dit aan mijn klant vertelde moest ik even slikken, want valt deze eerlijkheid wel goed? Laten we wel wezen, als klant hoor je natuurlijk liefst dat alles dat je coach aanraakt in goud verandert. Dat zij alle klanten in no-time tot een praktijk met wachtlijsten weet te brengen. Zonder uitzondering. Dat snap ik heel goed. Maar zo zit het niet. Punt.

 

Wat verstaan we eigenlijk onder succesvol?

Blijft trouwens wel de vraag wat succesvol precies is.

 

Ben je pas succesvol als de klanten in slaapzakken voor je deur liggen? Ben je pas succesvol als je een ‘6 figure’ omzet draait?

 

 

Succesvol is voor mij…

Succesvol is voor mij vol overtuiging en enthousiasme aan mensen gaan vertellen wat je doet. Zodat je langzamerhand de een na de andere aanmelding krijgt.

 

Succesvol is voor mij kiezen voor JOUW droompraktijk en de dingen gaan doen op JOUW manier. En of dat nu 2 of 5 dagen werken in je praktijk is, dat maakt niet uit.

 

Succesvol is voor mij jezelf durven laten zien. Je tijdlijn vullen met aansprekende, enthousiaste, waardevolle content en zonder angst je visie delen. Gaan bloggen, ook als je er eigenlijk van overtuigd bent dat je de slechtste schrijver ‘ever’ bent. Dan weet je de klanten aan te trekken die bij je passen. Het gaat dan niet om hoeveel klanten je hebt, maar dat je met klanten werkt waar jouw hart elke dag een huppeltje van maakt.

 

Succesvol is voor mij een ultiem coachpakket voor je klanten in elkaar draaien, een pakket dat helemaal bij jou en jouw klant past, waarvan je tot in je tenen kunt voelen dat het het BESTE is dat je te bieden hebt.

 

Succesvol is voor mij de boer opgaan, scholen, consultatiebureaus en artsen bezoeken en niet bij de eerste ‘nee, bedankt’ besluiten dat het geen zin heeft.

 

Succesvol is voor mij een retegoed gesprek voeren met een mogelijke klant. OOK als dat betekent dat je misschien per ongeluk ‘te veel’ weggeeft. It will pay back, absoluut.

 

Succesvol is voor mij doorgaan en niet opgeven, in ieder geval niet ‘on my watch’.

 

 

Need I go on?

 

Mijn klanten zijn super succesvol

Zou mijn klant mij de vraag nog een keer stellen, dan zou mijn antwoord iets anders zijn: ‘Ja, de meesten van mijn klanten zijn super succesvol.’

 

Wat versta JIJ onder succes?

Hoe zou het zijn als we het woord succesvol niet gelijkzetten aan omzet en aantallen klanten? Hoe zou het zijn als we ieder voor zich de definitie voor succesvol bepalen? Ben ik HEEL nieuwsgierig wat JIJ onder succesvol verstaat. Wil je dat met mij delen?

 

 

Bij de weg, denk jij ook nog steeds dat bloggen niet aan jou is besteed omdat je de slechtste schrijver ‘ever’ bent? Op 24 januari organiseer ik weer de samenBLOGdag. In een dag tijd meer dan genoeg bloginspiratie om maaaaaaanden door te kunnen, de ins & outs van het bloggen EN je schrijft minimaal 1 blog onder mijn bezielende begeleiding. Weet je welkom!

 

 

 

 

Ineens zie ik haar haarscherp voor mij: leuke, vlotte vrouw. Open, enthousiaste blik. Iemand die houdt van een geintje, en bloedserieus kan zijn als het nodig is. Niet snel van haar stuk te brengen. Weet van aanpakken. Goede smaak van kleding. Hmmm, dat haar van haar wil ik ook wel… Er is gelijk een klik. We denken hetzelfde over kindercoaching. Delen onze passie voor een variëteit aan methodieken. En blijken dezelfde boeken in de kast te hebben staan.

 

Even sippie sippe mokkie mokkie en door!

Ik zie haar vastberadenheid om zo veel mogelijk kids en ouders te gaan helpen vanuit haar praktijk. Ik zie dat zij niet snel opgeeft. Ik zie dat zij dingen spannend vindt, maar dat ze doet wat nodig is. Als de onzekerheid haar even om de oren slaat, dan baalt zij. Even sippie sippie mokkie mokkie en door!

Het grootste verschil

Het grootste verschil tussen haar en mij (ja, dat is als ik eerlijk ben die goede bos met haar waar ik niet echt op kan bogen, zeg maar): zij staat aan de start van haar kindercoachpraktijk. Ik heb 8 jaar lang een supersuccesvolle praktijk gedraaid.

 

Deze vrouw komt bij mij in de leer. Slurpt alles op dat ik zeg. Gaat overal mee aan de slag. Kijkt wat haar past, en wat niet. Probeert. Probeert nog een keer. En nog een keer, als dat nodig is. Met een tomeloze energie en een portie enthousiasme waar je u tegen zegt.

 

Deze vrouw heb ik zojuist vormgegeven op mijn vision board. Ik word er blij van, en ik geef haar een naam. Dat enorme bord hang ik op mijn prikbord op.

 

Zo weet ik de juiste toon te treffen

Met deze vrouw geknipt en geplakt op dat vison board voor mij weet ik de juiste toon te treffen. Als ik mijn posts schrijf, mijn blogs componeer en mijn video’s opneem. Ik praat tegen haar. Zij is degene die ik het aller, aller, allerliefste begeleid. Sinds ik dat vision board maakte, trek ik opvallend vaak precies deze vrouw aan. Vaker dan toen ik ‘de ideale klant’ alleen nog maar in woorden had geformuleerd. Best cool!

 

En, dat kun jij ook!

 

Een ECHT verschil maken!

Want laten we wel wezen, je wilt toch het liefst werken met kids en ouders waar jij ECHT een verschil kunt maken, waar jouw hart een huppeltje van maakt, oftewel klanten waar jij er wel 8 van op een dag zou kunnen hebben?

 

En natuurlijk wil je liefst ALLE kids en ouders helpen. Maar dat gaat niet, echt niet.

 

Nee, het is niet egoïstisch of kortzichtig als je kiest voor een ideale klant. Ja, het is ook nog eens superhandig voor je marketing. Want hoe weet je anders het juiste verhaal te vertellen zodat jouw toekomstige klanten door jouw posts, website en blogs getriggerd raken en zij contact met je op gaan nemen?

 

Mijmeren, concretiseren, visualiseren

Dus doe jezelf een groot plezier en breng die ideale klant voor jezelf in kaart. Bedenk het niet alleen ‘met het hoofd’ maar visualiseer die klant vervolgens ook. Teken die klant, of maak een vision board.

 

Het is super simpel

De techniek van een vision board is super simpel. Geef jezelf de tijd om even te mijmeren, schrijven of wat jij dan ook nodig hebt om een beeld te krijgen van jouw ideale klant. Pak vervolgens een stapel tijdschriften, een groot vel (liefst A2), schaar en lijm. Blader door de tijdschriften en scheur de plaatjes uit die je raken. Probeer zo min mogelijk tekst te gebruiken, dat leidt je alleen maar af. Als je een hele stapel plaatjes hebt, dan ga je knippen en alles op je blad leggen. Schuif net zolang totdat je een collage hebt die klopt. Pas dan ga je alles plakken.

 

Geef je klant een naam

Als je klaar bent, hang je je vision board in het zicht. Geef je ideale klant zelfs een naam! En spreek tegen hem/haar als je je teksten schrijft. Je zult zien, het maakt je marketing stukken spontaner en aansprekender! En de inspiratie voor het schrijven van blogs en posts laat je nooit meer in de steek.

 

 

 

Samen doen?

En denk je nu: lijkt mij cool een keer te doen, maar dat doe ik niet snel in mijn eentje. Of heb je geen idee waar je zo’n stapel tijdschriften vandaan moet halen. Lijkt het je wel lekker om dit een keer begeleid te doen zodat het meer wordt dan klakkeloos knippen en plakken?

Kom dan maandag 13 januari naar mijn succes-BORREL! Samen luiden we het nieuwe jaar in, vieren we mijn nieuwe praktijkruimte en maken we vision boards van de praktijken van onze dromen. Zodat jij die in 2020 waar kunt gaan maken! Laten we er samen een feestje van maken, weet je welkom!

(Ik vraag alleen een bijdrage van 17,50 euro voor de materialen)

 

Dit verhaal beste kindercoach, is voor JOU. Om je een hart onder de riem te steken. Om je te laten zien dat ondernemen soms hartstikke frustrerend en hard werken is. Omdat je te maken krijgt met teleurstellingen. Maar vooral ook omdat je geweldige resultaten kunt bereiken. Het enige dat je hoeft te doen is niet opgeven. Doorzetten als het even tegenzit. Jezelf even ruimte te geven voor sippie sippie mokkie mokkie en dan de draad weer oppakken. Echt waar, geloof mij.

 

In dit verhaal laat ik je zien dat IEDERE ondernemer, dus ook ik, te maken krijgt met uitdagingen. Ik neem je mee op de reis van de ontwikkeling van mijn social-mediakalender. Dit verhaal deelde ik al eerder, en omdat het zo super waardevol bleek voor velen van jullie besloot ik het nogmaals te delen. Daar gaat ie…

 

Mijn hele werkende leven doe ik niet anders. Toewerken naar de oplevering van websites, flyers, magazines, landelijke projecten, zelfontworpen trainingen, nieuwe labels en eigen bedrijven. You name it, grote kans dat ik ooit iets soortgelijks heb gedaan.

 

Been there, done that?

En dan nu die online social-mediacontentkalender voor kindercoaches. Been there, done that zou je denken. En bij lange na niet een van de grootste projecten in mijn balboekje ‘ever’.

 

En toch, toch kom ik in de mij zo bekende valstrikken terecht. Ik ben mijzelf tegengekomen. Flink tegengekomen. En ik heb ‘overwonnen’. Dat ging niet vanzelf. Sterker nog, er waren best veel momenten waarop ik met liefde het bijltje erbij neer had gegooid. Besloten dat ik het momentum had gemist. “Leuk idee, maar laat ik ermee wachten tot volgend jaar”, zoiets.

 

Die ander heeft het NIET makkelijker, echt niet

En omdat ik WEET dat niet alleen mijn klanten maar ook alle andere kindercoaches ‘out there’ met regelmaat zichzelf flink tegenkomen en dan oprecht denken dat ik daar geen last van heb… ‘want voor jou is het makkelijk’, ga ik maar weer eens even met de billen bloot.

 

Waarom? Ik wil dat je ziet dat IEDERE ondernemer, hoe succesvol dan ook, onzekerheden en twijfels heeft. En dat die precies hetzelfde zijn als die van jou! Die ander heeft het niet makkelijker, echt niet.

 

Dus, ben je er klaar voor? Daar gaan we…

 

De droom

Ik droomde van een tool die ALLE kindercoaches gaat helpen zichtbaar te worden. En consistent zichtbaar. Ik maakte om te beginnen een document voor mijn klanten met 30 succes-POSTS. Ze waren laaiend enthousiast. En ik dacht serieus dat het een eitje was om die 30 dagen uit te breiden naar een jaar. WRONG! Ik zat vaak, heel vaak te staren naar het scherm, foetsie inspiratie.

 

Alles in mij schreeuwt: ‘Forget it!’

Maar goed, nog voordat het zover was. Kwam er al een ander stemmetje op… Zit er ECHT iemand op die kalender te wachten? Alles in mij schreeuwt ja! Alles in mij schreeuwt ‘forget it’. Er zijn andere professionals die ook al een kalender hebben gemaakt. Wat zou die van mij nou toevoegen. Wie gaat hem kopen. Wat als… en wat als…

 

Alles deleten en opnieuw beginnen

Ik druk dat duiveltje de kop in, check de behoefte bij mijn klanten en weet dat ik het moet doorzetten. Dus, vol enthousiasme begin ik aan een opzet. Om na twee weken te besluiten dat ik helemaal op de verkeerde toer bezig ben. De oplossing die ik kies: alles deleten en opnieuw beginnen.

 

Waar ben ik mee bezig?

Ik vertel over mijn project aan een aantal collega’s en krijg – volledig terecht – een aantal scherpe vragen over prijsstelling en de wijze van aanbieden van de kalender. Plus adviezen. En die adviezen komen niet echt lekker overeen, zeg maar. Ze spreken elkaar in sommige gevallen ronduit tegen. De moed zakt mij in de schoenen. Ik heb helemaal geen ruimte in mijn hoofd om daar nu al over na te denken. Maar blijkbaar steven ik af op een probleem. What was I thinking??? En bovendien, misschien wordt die kalender sowieso een aanfluiting… Waar ben ik mee bezig?

 

Hier heeft niemand een ruk aan

Ik geef mezelf een trap onder mijn bevallige achterste en ga verder. Het ene moment jubelend want de inspiratie voor al die 365 onderwerpen voor social-mediaposts stromen uit mijn pen. En ze zijn geniaal! Om het volgende moment vast te lopen: ‘Hier heeft toch niemand een ruk aan!’

 

Weg, foetsie, niet meer terug te halen…

En dan komt de dag waarop… Klik, klik, klik met mijn muis. Waarom krijg ik die harde paginascheiding nou niet weg? Na 5 keer klikken geef ik het op en ga verder in de tabel met de maand juli. Sla op. En nog een keer. Ik ben namelijk gekke Henkie niet. Het zal mij niet overkomen dat ik straks ineens iets kwijt ben. Om er 2 uur later achter te komen dat ik die harde paginascheiding WEL weg had gehaald, inclusief de tabel die ervoor zat. En die daarvoor. En die daarvoor. Vijf keer welgeteld. Februari tot en met juni foetsie. Weg. Niet meer terug te halen. En ja, I have tried…

 

Zal ik dan maar opnieuw beginnen?

Maar Marlies zou Marlies niet zijn als ik dat moment niet besloot dat de opzet sowieso waarschijnlijk ruk was. Dus, nu ik zo goed als alles kwijt ben… zal ik dan maar opnieuw beginnen?

 

Geen tijd, geen tijd!

Een week later. Geen tijd, geen tijd, geen tijd, geen tijd. Men, WANNEER moet ik dan aan die kalender werken? Zal ik hem maar vergeten? Was een leuk idee, maar een beeeeeeetje jammer in de uitvoering. Laat maarrrrr…

 

Helemaal gek geworden?!?

Drie weken later: Ik heb een vrijgevallen week, dus het is NU of nooit. Deze week komt die kalender af. En potverdriedikkeme, het is een GENIAAL product. En er zitten zo veel mensen op te wachten. Ik kan hier nu niet mee stoppen. Helemaal gek geworden, van der Hout. Aan de slag! En doorzetten.

 

Bam, weg is de flow

Dag twee van die week. Ik ben in flow… En dan stuurt een lieve collega mij een link naar een soortelijke kalender van een ander… Oh, die is heel anders opgezet dan die van mij… Bam, uit de flow. Zal ik links of zal ik rechts. Niet nadenken, bij je plan blijven. Niet laten afleiden, je opzet klopt, je hebt er heel goed over nagedacht, het zit hartstikke goed in elkaar, je hebt het gecheckt bij je klanten. Door!

 

Het is geniaal, nee het is waardeloos, het is geniaal, nee…

En dan op ¾ van die week… Het is af. Wat??? Nee, dat kan niet. Is het echt af? Nee, ik heb vast nog iets over het hoofd gezien. Is het goed zo? Ja, het is echt zo geniaal als ik voor ogen had. Nee, het is waardeloos. Wow, wat heb ik iets gaafs gemaakt. (En dat dan x 10, minimaal.) Om gelukkig te eindigen bij de overtuiging dat het geniaal is.

 

En toen waren we er nog niet

Ha, en dan denk je dat we er zijn he! Niet echt. Want vervolgens moest dat kreng ontworpen worden en moest ik dus besluiten nemen. Moesten er salespages geschreven worden, de lancering gepland, alles technisch ingericht. Besloot mijn website nog even een paar dagen voor lancering een aantal HEEL cruciale elementen kwijt te zijn (HOE dan?), dus kon ik uuuuren besteden aan het handmatig terugbrengen van al die essentiële websiteonderdelen. En met als klap op de vuurpijl…. dat toen de lancering eindelijk een feit was en ietsjes te veel mensen tegelijkertijd de kalender probeerden aan te schaffen… de server van mijn website besloot dat er een overkill was en de boel lam lag en het probleem niet direct werd gevonden.

 

Maar verder. Echt, voor mij is het makkelijk. Een peulenschil. Een eitje. Echt waar.

 

Een hart onder de riem

Met dit verhaal wil ik jou niet ontmoedigen, maar juist aanmoedigen. Een hart onder de riem steken. Ondernemen is een uitdaging. Een idee uitwerken en daadwerkelijk in de wereld zetten is een uitdaging. Een weg met hobbels. Met onzekerheden. Frustraties en heel veel momenten waarop je het bijltje er het liefst bij neer zou gooien. Echt niet tof.

 

Kwestie van doorzetten!

Maar weet je… als je dan doorzet he… de euforie is groot. Je groei nog grootser. En het allerbelangrijkste: die klant van jou die jou ZO graag verder wil helpen? Die is dolgelukkig, omdat jij hebt doorgezet. DAAR doe je het voor. Gun jezelf die overwinning, kwestie van doorzetten.

 

Oh ja, die social-mediakalender is dus echt GENIAAL. Vind ik niet alleen maar degenen die hem aanschaften ook. Dus, heb je hem nog niet? Lees dan snel waarom deze kalender ook jouw hele social mediagebeuren super makkelijk maakt, en download hem dan snel. Voor die 27 euro kun je je geen buil vallen, toch?

Meer info en downloaden via mijn website.

 

 

Vandaag zag ik een Engelse komiek (vraag me niet wie, ik kwam hem ‘per ongeluk’ tegen op FB en ik kende hem nog niet) die op een hilarische manier uit de doeken deed hoe de 6 meest verwarrende dagen van het jaar er uitzien: de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw.​​

 

Die dagen waarin je bijkomt van de diners met hert, haas en kalkoen vergezeld door een stevige wijn. Die dagen waarin je je opmaakt voor de oliebollen en bubbels. Die dagen waarin je volledig kwijt bent welke dag het eigenlijk is. Of er winkels open zijn. Of je een afspraak kunt maken bij de garage, huisarts of waar dan ook.

 

Even de balans opmaken

​Ik geniet enorm van deze dagen. Even pas op de plaats. Niet niets doen. Maar wel alles op een super laag pitje. De balans opmaken. Terugkijken op 2019 en vooruitkijken naar 2020.
 

Ik ‘blader’ door mijn stoefboek

​Ik loop dan ook door mijn mails. Zijn er nog losse eindjes? En ik lees de mails in mijn ‘stoefboek’. Het stoefboek is een mapje in mijn in box. Daarin bewaar ik alle mails met enthousiaste reacties van klanten. De mails met complimenten. De mails met uitingen van dankbaarheid. Voor mijn blogs, mijn posts en – niet in de laatste plaats – voor mijn begeleiding. De mails met lovende woorden. De mails met oneerbiedig gezegd: een heleboel veren in mijn bevallige achterste.
 
Ik glunder als mijn volgers en klanten de moeite nemen mij te laten weten hoe het ze vergaat en hoe ik hen daarin heb gesteund. Want laten we wel wezen, uiteindelijk doe je je werk voor je klanten. Dus wel zo leuk om daar enthousiaste reacties op te krijgen.
​​​​​​​

Super enthousiaste reacties op mijn social-mediakalender

De laatste weken kreeg ik heel veel reactie op mijn social-mediakalender. En daar wilde ik je toch even deelgenoot van maken. Omdat ik weet dat – als je de kalender nog niet hebt aangeschaft – het je een geweldige start van 2020 zal geven als je jezelf die kalender cadeau doet. En, dan kan IK je wel vertellen hoe geweldig die kalender is. Maar ik denk dat je er veel meer aan hebt als je ziet wat je collega’s erover zeggen.
 

Dus, daar komt ie. Een greep uit de reacties:

  • Ik heb niet gewacht hoor, ik ben er gelijk mee aan de slag gegaan. En ik merk dat ik meer reacties krijg op mijn posts.
  • Hier word ik heeeeeeel erg blij van. Scheelt mij uren werk.
  • Ik post nu minstens 5 keer per week. En dat begint op te vallen.
  • Zo veel speciale inhaakmomenten. En allemaal onderwerpen die ik gelijk kan gebruiken.
  • Ik had al eens eerder zo’n kalender gedownload, maar dan kreeg ik een excel met een paar onderwerpen waar ik weinig mee kon. Deze onderwerpen zijn allemaal interessant voor mijn volgers.
  • Ik had niet verwacht dat er nog zo veel verrassende onderwerpen in zouden zitten. Het klinkt allemaal zo logisch als je het eenmaal ziet, maar ik had dit nooit zelf kunnen bedenken.
  • Wat ziet dit er goed uit . Al die PDF’s en de instructies. Heel professioneel.
  • Net alles bekeken en t ziet er supertof uit!! Bergen inspiratie! Dank je wel!
  • Heel erg waardevol, Marlies. Ook de verschillende onderwerpen. En het mooie is dat het heel persoonlijk blijft. Dus niemand kan hetzelfde opschrijven.
  • Ik vind het fantastisch. Extreem uitgebreid en heel goed werkbaar en bruikbaar.
  • Ik vind de afvinkblokjes op de onderwerpenlijsten super handig. Want zo weet ik steeds welk onderwerp ik al heb gebruikt.
  • Het is echt super gaaf geworden, Marlies. Ben er blij mee! Dankjewel.
  • Fijn deze structuur voor deze structuur-junkie.

 

Klinkt dat goed, of klinkt dat goed?

 
Zie jij een social-mediastressloos 2020 ook wel zitten? Geef je dan alsnog die kalender cadeau. Echt, ik beloof je, je zult er geen spijt van krijgen!​​
 

Denk je nu: ‘Leuk, maar wat krijg ik dan?’

​​Dit is wat je krijgt:
  • Een DIGITALE social-mediakalender voor 2020. Speciaal voor kindercoaches. Voor 366 dagen, want 2020 is schrikkeljaar, staan de onderwerpen voor je klaar. Te gebruiken voor Facebook, Insta, LinkedIn… You name it!
  • Een lijst met een paar honderd ideeën voor onderwerpen die je meermaals en vanuit verschillende invalshoeken kunt gebruiken (en uiteraard vertel ik je hoe). Geen algemene onderwerpen waar je zelf nog de vertaalslag naar je kindercoachpraktijk moet maken, maar echt stuk voor stuk onderwerpen voor jou als kindercoach.
  • Een lijst met ruim 300 dagen en weken van (die inhaakmomenten dus). Variërend van Nutelladag, de nationale voorleesdagen en de kindermuziekwerk tot de week van de opvoeding.
  • Ideeën om je praktijk te promoten, je werkwijze te laten zien, je volgers kennis te laten maken met JOU en om tips en adviezen te delen met je potentiële klant.
  • Een instructie die jou helpt de kalender optimaal in te zetten zodat je super veel waarde levert aan je klant en de stap voor hem/haar om met jou in zee te gaan stukken kleiner wordt!

 

Allesbehalve standaard

Je kunt de kalender zo invullen dat ie helemaal past bij JOU en bij jouw volgers. Waardoor je ook niet bang hoeft te zijn dat ineens ‘heel kindercoach Nederland’ dagelijks hetzelfde post. Hoe cool is dat!?!
 

Nu voor slechts 27 euro!

Het goede nieuws is: deze kalender kun jij nu bestellen voor 27 euro! Voor 27 euro ben jij klaar voor het hele jaar.
 
Bestel de kalender dus snel op mijn website.
 

​Is deze kalender alleen handig voor kindercoaches?

​Niet alleen kindercoaches zijn met deze kalender aan de slag gegaan. Ook vrouwencoaches, hormooncoaches, oudercoaches, opvoedcoaches, RT’ers. Kleine aanpassing en hatseflats.
 
Dus, maak​​ er een geweldig en zichtbaar 2020 van en bestel de kalender snel!

‘Gefeliciteerd met je nieuwe ruimte, begin je al een beetje te wennen?’ Ik kijk haar verbaasd aan. Ik moet even schakelen. Nieuwe ruimte? Wennen? En ik realiseer mij dat die nieuwe ruimte past als een goedgestylde jas. Zo’n jas met de juiste belijning. Zo’n jas met een perfecte lengte. Zo’n jas met een goede taille en tegelijkertijd genoeg ruimte voor je Hollandse schouders. Zo’n jas waar je je heerlijk in kunt wentelen. Zo’n jas die je niet voelt omdat ie ZO comfi is.

 

Het is nu bijna 4 weken geleden dat ik van Voorschoten naar Leiden verhuisde met mijn praktijk. Van 20 naar 40 vierkante meter. Van de 2e naar de 4e. Van trappen naar lift. Van alles altijd zelf moeten regelen naar superservice van de verhuurder. Van goed genoeg voor de prijs die ik betaalde naar ‘heaven’.

 

Er is dus geen sprake van wennen geweest. Helemaal niet.

 

Tussen neus en lippen door

De verhuizing gebeurde bijna tussen neus en lippen door. En dat is fijn, want zoiets wil je echt niet wekenlang voort laten duren. Het moest snel en pijnsloos, zeg maar. En dat was het ook.

 

Maar daarmee zou ik er bijna helemaal overheen stappen. Want, laten we wel wezen, het is een behoorlijke stap.

 

Ik voel de bevrijding van de ruimte, letterlijk en figuurlijk. Alles stroomt in mij, en dus ook in mijn praktijk. En ik kan je vertellen, dat voelt goehoed.

 

Dus, tijd om daar even goed bij stil te staan. Om het succes te vieren. En die tijd moet je creëren, dat heb ik inmiddels wel ervaren. Anders is het momentum zomaar ineens voorbij.

 

Hoe vaak vier JIJ je successen?

Want, zeg eens eerlijk… hoe vaak sta jij stil bij je successen? Hoe klein ook? Hoe vaak vier jij de stappen die je zet? De inschrijving bij de Kamer van Koophandel. De lancering van je website. Je eerste klant. De training die je ontwikkelde. De enthousiaste mail van een klant.

 

Hoe vaak neem jij de tijd om het compliment dat hierin doorklinkt even goed tot je door te laten dringen?

 

Elk succes is aan jezelf te danken

Compliment, Marlies, wat bedoel je? Nou, kijk, luister (of eerder: lees): alles dat je voor elkaar krijgt, alles dat je creëert, elk succes dat je ten deel valt, daar heb jij zelf de hand in gehad:

 

  • Je hebt de guts getoond naar de KvK te gaan en je bedrijf dus officieel te starten.
  • Je hebt jezelf zichtbaar gemaakt door het wondere web op te zoeken zodat je door je toekomstige klanten gevonden kunt worden.
  • Die klant kwam ook niet ‘vanzelf’. En zelfs als die vanzelf leek te komen, jij hebt IETS gedaan waardoor jouw klant vertrouwen in je heeft of een klik voelt.
  • Je hebt doorgezet, ook toen er teleurstellingen waren. Of toen je even niet wist hoe je verder moest. Je bent aan iets begonnen en je hebt het afgemaakt.

 

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

 

We focussen zo makkelijk op wat nog moet gebeuren. Op wat er nog niet is. Op de stappen die je hierna te zetten hebt. Op… ga zo maar door. Geef toe, herkenbaar he?

 

Wees trots op jezelf!

Dus, gun jezelf nu en vandaag even stil te staan bij wat je dit jaar allemaal voor elkaar hebt gekregen. Wat je deze maand voor elkaar hebt gekregen, tussen de Sintperikelen en de Kerstdiners door. Wat je deze week hebt gedaan, dankzij of ondanks de aanloop naar de kerstvakantie. En vier dat. Wees trots op jezelf. HEEL trots.

 

Drink er een bubbelt of een wijntje op, een sapje voor mijn part. Gun jezelf een taartje. Of dat ene boek dat je al zolang op je verlanglijstje hebt staan. Vertel de mensen om je heen hoe fn#%@-ing trots je op jezelf bent. Dat is niet arrogant, raar of stoeferig. Dat is tof, cool en bovendien broodnodig om jezelf EN je praktijk elke keer weer een niveautje hoger te tillen.

 

Ik kan je vertellen, ik ben fn#%@-ing trots op mezelf

En, omdat ikzelf dus bijna zou vergeten dat ik ook iets supergroots heb neergezet in 2019… heb ik besloten dit fatsoenlijk te vieren. Op MIJN manier. Omdat ik gewoon fn#%@-ing trots op mezelf ben. Op het lef dat ik toonde. Op de verliezen die ik erkende. Op mijn doorzettingsvermogen. Op mijn enthousiasme. Op de inspiratie die ik voor mijn klanten ben. Op de stappen die ik zette waardoor ik mijzelf zo’n enorme ruimte voor mij en mijn klanten kon gunnen. Nou, genoeg om trots op te zijn lijkt me…

 

 

Zullen we samen een feestje bouwen!?!

Ik zou het SUPERTOF vinden als jij met mij mijn succes wilt vieren. In mijn nieuwe ruimte aan de Schipholweg in Leiden. Op maandag 13 januari. En de mensen die mij een beetje kennen weten dat dat dus met bubbels moet zijn.

 

Ondanks het feit dat je mij al helemaal gelukkig maakt met het gezamenlijk nuttigen van een fles bubbels zonder enige andere activiteit of zinvolle bezigheid, heb ik besloten dat het niet alleen een borrel wordt. Deze succes-BORREL! neemt daarom een hele middag in beslag, van 2 tot 5. We mijmeren over onze praktijk, visualiseren onze dromen voor 2020 en leggen dit vast in een vision board. En sluiten dan af met bubbels. Hoe cool is dat!?!

 

Ik hoop dat je ogen nu oplichten en denkt ‘daar MOET ik bij zijn’! En dat je je dan als de wiedeweerga aanmeldt. Bouwen we samen een feestje. OK?

 

Je kunt je hier aanmelden: succes-BORREL!

 

 

Je hebt zo van die dagen. Dat je hoognodig even ‘naar binnen mag keren’. De verbinding met jezelf zoeken. Pas op de plaats maken. Even voelen wat er is. Niet een beetje maar ECHT voelen wat er is.

 

Wat je happy maakt. Wat je inspireert. Wat je te doen hebt. En welke keuzes gemaakt mogen worden. Met dat voelen komen ook dingen naar boven waar je in de vaart der volkeren makkelijk aan voorbij gaat. Wat schuurt. Wat pijnlijk is. Verwarrend. Ontluisterend. Yep, dat krijg je er gratis bij!

 

Beweeg gewoon maar mee

Deze week las ik de woorden: Gevoel beweegt, de hele dag, als water van de zee. Het mooie is er niets van te vinden – beweeg gewoon maar mee.

 

Die kwamen binnen. Noem het de donkere dagen voor de Kerst. De korte dagen. De winter waarin het zo belangrijk is jezelf terug te trekken in je holletje in plaats van ongecontroleerd doordenderen. En in dat terugtrekken is er ruimte voor voelen. Voelen wat er is. Oef, dat is niet altijd fijn. En tegelijkertijd: Jeetje, wat is dat heerlijk. Gewoon kijken wat er is. En dat dat helemaal ok is.

 

Gevoel voorrang geven op ratio????

De mensen die mij een beetje kennen weten dat ik dat best wel een ietsiepietse een uitdaging vind: Stilstaan. Tijd en ruimte voor niets. Gevoel voorrang geven op ratio. En dat is precies waar ik in december altijd de tijd voor inruim. En het is precies wat ik deze maand meer dan ooit aan het doen ben.

 

Teuten met de kerstboom

Ik maak tijd voor mijzelf. Voor reflectie. Voor bezinning. Voor het vormgeven van mijn plannen voor 2020. Voor de kinderen die mij uitgerekend nu veel harder nodig lijken te hebben. Voor uitgebreid koken. Voor het maken van succes-COLLAGES. Voor lezen onder een dekentje op de bank. Voor teuten met de kerstboom. Voor… nou voor van alles.

 

En het mooie is dat er dan heel mooie dingen gebeuren. Dingen vallen weer op zijn plaats. Er komen nieuwe prachtige ideeën in mij op. Maar ook, en dat vind ik bijna nog belangrijker, realiseer ik mij dat ik super happy en tevreden ben met alles dat ik doe: de manier waarop ik mijn business vormgeef, de klanten waar ik mee werk, de tijd die ik neem om de creatieve kant in mij (jaja, ik moet toegeven, die blijk ik dus echt te hebben…) ruimte te geven, de keuze die ik maakte om te verhuizen naar een nieuwe praktijkruimte met alles erop en eraan en waar ik bovenal RUIMTE heb. Letterlijk en figuurlijk. Jeetje, wat doet die ruimte met mij.

 

Keuzes vanuit het hart

Vanuit die ruimte ontstaan dus de mooiste doelen voor 2020. En maak ik keuzes vanuit mijn hart. Zijn dat perse andere keuzes dan tot nog toe? Nee, helemaal niet! Maar ze voelen wel anders, frisser, echter. Ze hebben grond en voedingsbodem. Nou, kan je vertellen: dat voelt best wel lekker.

 

OK Marlies, ben je helemaal woewoe geworden? Nope!

Gaat er nu ineens van alles veranderen in je business? Zeer zeker niet.

Tref ik nog wel dezelfde Marlies als ik je weer zie en spreek? Jazeker!

 

Maak je dus geen zorgen. Jouw succes-PRAKTIJK! staat als een huis. En in mij tref je DE kindercoach-coach. Daar twijfelde ik al niet aan, maar wordt deze ‘mijmer-weken’ alleen maar bevestigd. Best fijn, toch?

 

Reflecteren, mijmeren, visualiseren en dan een fikse portie business strategie er overheen

Waarom ik je dit vertel? Ik gun jou hetzelfde!

 

Als je je plan voor 2020 maakt, neem dan eerst de tijd en ruimte om te reflecteren. Wat waren je plannen een jaar geleden? Waar stond je toen, en waar sta je nu? Neem vervolgens de ruimte om uitgebreid te mijmeren. Waar wil je naartoe? Hoe ziet dat eruit? Visualiseer dat doel, gooi er een fikse portie business strategie overheen en maak dan pas je actieplan. Echt, je zult zien, dat levert je ZO ontzettend veel op!

 

Hoe ik dat doe:

 

  1. De maat opmaken

Ik scroll (bladeren gaat niet, want ik werk digitaal, maar misschien wil jij wel bladeren) door mijn agenda. Ik begin in januari van het afgelopen jaar en zet de belangrijkste dingen op een rijtje:

  • Wat zette ik neer
  • Waar werd ik HEEL blij van
  • Wat vond ik minder
  • Welke lessen heb ik hiervan geleerd
  • Wat wil ik behouden en wat wil ik loslaten

 

Geheid ontdek je dan dat je alweer een heleboel gave dingen helemaal was vergeten. Dat je veel meer hebt bereikt dan je dacht. Hoe cool is dat!

 

  1. Flowschrijven

Met een timer op 20 minuten begin ik met schrijven. Bovenaan de pagina van mijn favoriete notitieboek zet ik Mijn droom voor het komende jaar als alles mogelijk is en er geen obstakels zijn… en dan begin ik te schrijven. Ik blijf schrijven en schrijven, zonder te stoppen. Ook als het even lijkt te stokken. Ik schrijf door. Dat wat in mijn hoofd opplopt schrijf ik op. Zonder mezelf in te houden. Zonder te letten op spelling en interpunctie. Zonder ruimte te geven aan ‘maar dat kan helemaal niet’ of ‘jaja, en jij denkt dat dat haalbaar is’ of ‘dat gaat mij toch nooit lukken’, of wat dacht je van deze: ‘ja, maar er zijn vast anderen die dat veeeeel beter kunnen’. Komt in mijn hoofd op dat ik dit een superstomme exercitie vind, dan schrijf ik dat op. Want ik vertrouw erop dat van daaruit, als ik maar doorga, vanzelf op papier komt wat er mag komen. Dat van daaruit de mooiste ideeën ontstaan.

 

  1. Vision board maken

En dan is het tijd een vision board te maken. Of een succes-COLLAGE! Ik knip en plak naar hartenlust. Zonder nadenken. Dat wat raakt scheur ik uit een tijdschrift, om het vervolgens in de juiste compositie op papier te leggen en plakken. Linksom of rechtsom, er ontstaat altijd een kloppend beeld. Soms confronterend. Vaak inspirerend en motiverend.

 

  1. Ik maak mijn (actie)plan

Pas dan maak ik mijn actieplan. Dan weet ik dat het klopt. Dan weet ik dat het gaat werken. Met een fikse portie business strategie eroverheen. Want dromen is het beste dat je kunt doen, maar er is ook een dosis common sense nodig om ze waar te maken.

 

Nou, dat dus.

 

Ik kan niet anders dan je zeggen dat het ZO de moeite waard is dit te doen. Echt, laat je verrassen! Komen heel mooie dingen van. Beloofd.

 

Oh, en als je dan je plan helder hebt… giet dat dan ook gelijk in een retegoede social-mediakalender. Zodat je geen twijfel meer hebt over wat je moet posten in het nieuwe jaar. Dat scheelt tijd! En werkt als een tierelier…

Voor jou tijd om 2020 zonder social-mediastress te starten? Download dan snel de digitale social-mediakalender. Het beste kerstcadeautje dat je jezelf kunt doen.

 

 

 

 

Elke keer weer kwam ik het tegen de afgelopen weken. Wie kan mij meer vertellen over de KOR? Wie kan mij adviseren? Wie gaat gebruiken maken van de KOR? Waarom wel? Waarom niet? Op Facebook, op Insta en ook mij werd de vraag met regelmaat gesteld.

 

De KOR, oftewel de Kleine Ondernemers Regeling. Het heeft menig (kinder)coach de afgelopen maanden beziggehouden.

 

Ik hield mij al die weken in

En ik merkte dat ik daar wat vind. En ik merkte ook dat ik wat ik daarvan vind niet hardop durfde uit te spreken. Waarom? Omdat voor mij het ondernemen niet op de eerste plaats om het grote geld gaat. Omdat succes voor mij niet in geld uit te drukken is. Omdat je voor mij niet pas meetelt als je streeft naar een minimale omzet. Omdat…

 

Dus hoor je mij ook niet zo vaak over geld en omzetdoelen… Is het raar als ik het daar nu ineens WEL over ga hebben?

 

Dus ik hield het al die weken in. En toch, toch… toch wil ik het kwijt.

 

Genoeg redenen waarom die KOR voor jou handig is

Die KOR dus. Onder de 20.000 euro omzet BTW-vrij, mits je die regeling aanvroeg. BTW-vrij betekent ook geen BTW terug kunnen vragen voor de kosten die je voor je bedrijf maakt. Dus wel zo handig om een goede rekensom te maken want alles bij elkaar maak je vaak toch meer kosten in een jaar dan je denkt.

 

Maar goed, het kan dus interessant zijn. Als je praktijk maar een heel klein onderdeel is van je (werkend) bestaan. Omdat je elders nodig bent. Omdat je misschien nog een flinke baan naast je praktijk hebt. Omdat je nog vol in een opleiding zit. Omdat je om gezondheidsredenen beperkt tijd en energie in je praktijk kunt steken.

 

Ja, ik geef toe, er zijn meer dan genoeg redenen te bedenken waarom je never nooit niet over een omzet van 20.000 euro na zou denken. Ook in mijn klantenbestand ken ik genoeg voorbeelden van vrouwen waarvoor die KOR een uitkomst is.

 

Hoe zou het zijn als je nou eens GROOT ging denken?

Maar, en daar komt ie… Als je nu ooit op een dag dacht: ‘Ja, ik weet het, ik word kindercoach!’ En je volgde die opleiding. Rende vol enthousiasme naar de KvK om je in te schrijven. Je begon met evenveel enthousiasme aan het opzetten van je praktijk. En – hoewel het misschien nog niet storm loopt – je wordt hier nog steeds super en dolgelukkig van????

 

Hoe zou het dan zijn als je niet nadenkt over de KOR maar dat je GROOT gaat denken en jezelf ten doel stelt die praktijk echt van de grond te krijgen? Te laten groeien. Er het allermeest en allerbeste uit te halen. En dat je ernaar streeft die praktijk zo’n slinger te geven dat je binnen die drie jaar (waarvoor je zou tekenen voor de KOR) er ALLES maar dan ook ALLES aan te doen om die omzet boven die 20.000 euro uit te laten komen?

 

Hoe zou het zijn als je groot ging denken in plaats van klein. Als je in mogelijkheden ging denken in plaats van in lastigheden en obstakels.

 

Hoe zou dat zijn?

 

Slinger een energie van groei in jezelf aan!

Geloof mij, dan slinger je een heel andere energie in jezelf aan. Een energie van groei. Een energie van groots dromen. Een energie van kansen en mogelijkheden.

 

Hoe zou dat zijn?

 

Als je die beperkende gedachten los zou laten: wat zou je dan gaan doen!?!

Ik wil je vragen – ook als je tekende voor de KOR – jezelf eens uit te dagen en na te denken over de mogelijkheden als je de beperking van ‘als ik onder de 20.000 euro omzet blijf’ loslaat. Hoe zou dat eruitzien? Wat zou dat met je doen? En vooral, wat is er nodig om daar te komen? Wat zou je dan gaan doen om je praktijk van de grond te krijgen dat je nu misschien nog wel laat liggen? Omdat je het spannend vindt. Te groots vindt. Te eng vindt.

 

Wat zou je dan gaan doen?

 

Ik ben ervan overtuigd, de plannen en ideeën die dan in je opkomen zullen je ver brengen. Echt, hand op mijn hart.

 

 

 

 

Deze keer geen ‘normaal’ blog van mijn hand. Waarom niet? Er gebeurt en verandert ontzettend veel bij Jouw succes-PRAKTIJK! Zo veel dat ik mijn volgers en lezers niet meer bijgepraat krijg. Daarom zet ik deze week alles voor je op een rijtje.

 

Eerlijk? Ik heb het eerst ook allemaal voor mijzelf op een rijtje moeten zetten. De boel is hier namelijk over het algemeen mooi overzichtelijk ingericht. Maar nu eeeeeventjes wat minder.

 

Kronkels in mijn rode draad

Zoals ik ook wel tegen mijn klanten zeg: de rode draad in je business gaat voor alles. En communiceer het een na het ander, nooit meerdere dingen tegelijkertijd. Dus, daar houd ik mijzelf dan natuurlijk ook braaf aan. Maar nu, met al die veranderingen, liggen er wat kronkels in mijn rode draad. Sterker nog, ik denk dat er een blauw en groen draadje doorheen lopen.

 

Ik beloof je, dit is eenmalig

Geen man overboord, het is tijdelijk. En daarom dus dit bericht. Met dat waarvan ik zeg dat je het NOOIT moet doen: een overzicht met verschillende nieuwtjes en aanbod. En ook nog eens met een heleboel linkjes. Ik beloof je, dit is eenmalig. Ik zal het nooit meer doen.

 

Laat ik beginnen met nummer 1 grote verandering:

Vanaf vandaag, maandag 2 december, huist Jouw succes-PRAKTIJK! niet langer in Voorschoten maar in Leiden. In het Key Point Crown Business Center aan de Schipholweg 103. In Leiden dus. Op kruipafstand van Leiden CS.

 

Een ruimte ruim twee keer het formaat van waar ik vandaan kwam. Met een geweldig restaurant in het pand. Prachtige trainingsruimtes. En razendsnel internet, niet onbelangrijk. 😉

 

De verhuizing markeert voor mij een bijzonder moment. Als een statement. Jouw succes-PRAKTIJK! is er niet voor even of een beetje: Jouw succes-PRAKTIJK! staat als een huis! Voor het echie. Voor ‘ever and ever’. Zoiets. Alsof je na jarenlang samenwonen besluit te gaan trouwen. Er verandert niets, maar het zegt ZOveel. Zoiets.

 

En die verhuizing wil ik met jou vieren! Vier jij met mij mee?

 

Tijd voor een feestje: succes-BORREL!

Op maandag 13 januari (van 2 tot 5) organiseer ik de succes-BORREL! En niet zomaar een borrel. We starten met het maken van een vision board van je bedrijf versie 2020. En daarna nuttigen we samen een wijntje (of theetje of koffietje) met een knabbeltje. Ben jij erbij?

 

Dat zou ik echt super tof vinden! Ik vraag een kleine bijdrage van EUR 17,50 voor de materialen. Meld je je snel aan?

 

O.K. Next!

 

Nooit meer social-mediastress

Ik bracht vorige week een social-mediacontentkalender uit. Speciaal voor kindercoaches. Wat ik hoopte gebeurde: mijn klanten waren euforisch. Wat een gemak. Geen gedoe meer. Geen social-mediastress in 2020. Het hele proces van maken en lanceren vond ik best een dingetje. Maar jeetje, wat ben ik er blij mee! Dusseh, heb jij hem nog niet gedownload… Doe dat dan snel. Gun het jezelf. Echt, het geeft zo veel gemak. Scheelt je uren werk per week.

 

Bloggen als een dolle

Vorige week vond ook de eerste samenBLOGdag plaats. Een dag speciaal voor jou als je graag wilt bloggen maar geen idee hebt hoe je moet beginnen. Waar je je inspiratie vandaan moet halen. Wat je vooral wel en wat je vooral niet moet doen. Aan het eind van deze dag kent het bloggen geen geheimen meer voor je, en heb je ook minstens 1 blog af! Op speciaal verzoek heb ik ook voor december, januari en februari deze dag ingepland. Ben jij dus toe aan bloggen in 2020? Meld je snel aan! Top als je erbij bent. (En nee, je hoeft nog geen blogervaring te hebben, ik loods je er doorheen!)

 

De kindercoachpraktijk van je dromen

Heel veel volgers en klanten klopten bij mij aan: hoe kan ik ervoor zorgen dat 2020 MIJN jaar wordt? En hoe krijg ik mijn droom helder? Speciaal daarvoor organiseerde ik de dagworkshop De kindercoachpraktijk van je dromen. En ook die staat in december, januari en februari nog een keer ingepland. Wil je een dag dromen, mijmeren, schrijven, visualiseren en je eerste actiepunten formuleren? Zorg dan dat je erbij bent!

 

Van droom naar praktijk

En natuurlijk start ook de komende periode weer elke maand een training Van droom naar praktijk. In 3 dagen tijd zetten we je praktijk super solide neer. Je schrijft je websiteteksten, vormt een super aanbod. En go!

 

samenWERKdag

Oh, en als allerlaatste…. Elke maand kun je bij mij in Leiden terecht voor een samenWERKdag. Met je eigen to-do-lijst ga je knallen. Een dag lang zelf aan de slag, met mij als stok achter de deur. Perfect voor al die dingen die je steeds uitstelt of niet afmaakt.

 

Nou, zo gaat ie wel weer, toch?

 

Genoeg? Of…

Laat ik het hier voor deze keer ook vooral bij houden. Is wel even genoeg, niet? Op de achtergrond werk ik namelijk ook nog aan een online academie. Waarin al mijn masterclasses, formats en allerhande andere handige documenten worden gebundeld. Voor jou! Het duurt nog even voordat dat online is, maar het wordt een toppertje… dat beloof ik!

 

Sluit ik af met de wens dat je vooral binnenkort bij mij aanschuift, laten we er samen iets moois van maken!

Marlies van der Hout   –  Jouw succes-PRAKTIJK!